"אפקט ינואר": האם המניות בשווקים רושמות תשואת יתר בתחילת כל שנה?
"אפקט ינואר", אנומליה כלכלית מרתקת שתוארה לראשונה באמצע המאה ה-20, הולך ומיטשטש בשנים האחרונות, אבל עדיין קיים בעיקר במניות קטנות. מה חשוב לדעת על האפקט והאם אפשר להתעלם ממנו?
תופעת "אפקט ינואר" תוארה לראשונה באמצע המאה ה-20, וגורסת כי מניות בשווקים רושמות תשואת יתר במהלך חודש ינואר, החודש הראשון בשנה.
היא מוסברת בעיקר בכך שמשקיעים מוסדיים ואחרים מוכרים ניירות ערך הנמצאים בהפסד מדי סוף שנה, בדצמבר, כדי לבצע קיזוז הפסדים, קרי: להקטין את החבות במס על רווחים מניירות ערך או נכסים אחרים באמצעות הפסדים ממכירת ניירות ערך. אותם משקיעים שבים ורוכשים את המניות שמכרו בתחילת השנה הבאה – ובכך מעלים את השוק בינואר.
הסברים נוספים ל"אפקט ינואר" גורסים כי משקיעים רוכשים מניות בינואר בבונוסים שקיבלו בסוף השנה. התופעה מוסברת גם בפעילות מנהלי תיקים, שנוטים לקחת יותר סיכונים ולהיכנס לפוזיציות בתחילת השנה. לכך ניתן להוסיף את האופטימיות של תחילת שנה חדשה, שאמורה לגרום למשקיעים להשקיע יותר בינואר.
הסבר נוסף: אותם מנהלי תיקים נוטים להיפטר ממניות מפסידות בסיום השנה, בפעולה המכונה Window Dressing, מונח פיננסי המתאר ניסיון (חוקי) להציג ביצועים פיננסיים חיוביים יותר מאשר במציאות.
אפקט לא עקבי
כך או כך, חשוב לציין כי בשנים האחרונות "אפקט ינואר" מיטשטש, לא עקבי ויש שיאמרו שאף נעלם כמעט לחלוטין מהמדדים המרכזיים. בעשר השנים האחרונות, כפי שניתן להבין מהטבלה המצורפת, מדד S&P 500 לא רשם עקביות בהצגת "אפקט ינואר". על פי רוב, נתוני ינואר תאמו פחות או יותר את המגמה במדד באותה שנה. כלומר, בשנים של ירידות נרשמו גם ירידות בינואר ובשנים של עליות – עליות גם בינואר.
שנה | תשואה ב-% בינואר | תשואה ב-% שנתית |
2014 | 3.85 | 13.69 |
2015 | 1.39 | 1.38 |
2016 | 4.99 | 11.96 |
2017 | 7.87 | 21.83 |
2018 | 5.25 – | 4.38 – |
2019 | 7.94 | 31.49 |
2020 | 4.77 | 18.4 |
2021 | 1.99 | 28.71 |
2022 | 5.29 – | 18.11 – |
2023 | 0.30 | 26.29 |
2024 | 1.64 | 26.52 (עד 11.12) |
תופעה של מניות קטנות?
עם זאת, לא בטוח ש-S&P 500 הוא המדד הרלוונטי ביותר להתבוננות ב"אפקט ינואר". מחקר נרחב של מארק האו ומארק הירשי מ-2006, שבדק את ביצועי שוק המניות האמריקני ביותר מ-100 שנה, מצא כי מניות של חברות קטנות (Small Caps) נוטות להניב תשואות גבוהות יותר באופן משמעותי בינואר בהשוואה למניות של חברות גדולות (Large Caps).
מחקר נוסף, שערך החוקר אורי גלאור, בדק את התשואות החודשיות הממוצעות בבורסה בתל אביב בשנים 2014-1999 ומצא תשואה חיובית גבוהה יחסית בחודשי ינואר במדד היתר, מדד המניות הקטנות. מדד היתר רשם תשואה חודשית ממוצעת של 4.18% בחודשי ינואר, לעומת תשואה מצרפית ממוצעת של 0.71% בכל שאר החודשים בשנה. במקביל, התשואה הממוצעת בינואר של מדד ת"א־100 עמדה על 1.09%, בעוד שהתשואה החודשית הממוצעת של מדד זה עמדה על 1.06% בשאר החודשים – שינוי זניח בלבד בהשוואה לינואר.
גם נתוני המסחר ההיסטוריים בוול סטריט, מוכיחים כי מדד Russell 2000, המייצג מניות של חברות בעלות שווי שוק קטן, נוטה להציג ביצועים חזקים יותר במהלך ינואר בהשוואה ל-S&P 500, המייצג בעיקר חברות גדולות. נתון זה נובע גם מהנזילות היחסית נמוכה של המניות הקטנות, כך שכל ביקוש בתחילת השנה מוביל לעליות מחירים משמעותיות.
השורה התחתונה
בשורה התחתונה, ניתן לומר כי ההשפעה של "אפקט ינואר" על השווקים הפיננסיים הולכת ונחלשת בשנים האחרונות וממוקדת כיום בעיקר במניות קטנות. לכן, השקעה בשוק ההון אך ורק על סמך "אפקט ינואר" עלולה להיות בעייתית, ועדיף להתמקד באסטרטגיות השקעה מבוססות, כמו גם על מחקר וניתוח ועל המטרות האישיות ופרופיל הסיכון של כל משקיע או משקיעה.
עם זאת, למשקיעים עשוי לצמוח יתרון מעצם המודעות לקיומו של "אפקט ינואר", אם וכאשר יקרה משהו בשווקים הקשור לאפקט זה. במילים אחרות: לקחת בעירבון מוגבל? כן. להתעלם? ממש לא.
אין לראות במידע המובא לעיל כמידע עובדתי או כמידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בו ולכן אין לקבל על סמך מידע זה בלבד החלטות השקעה כלשהן. האמור אינו מהווה עמדה בנוגע לכדאיות השקעה כלשהי, והוא מובא לצורכי לימוד בלבד והוא אינו מהווה תחליף לשיקול דעתו הפרטני של כל אדם בהתחשב בסיכויים ובסיכונים הטמונים בכל השקעה ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. קבוצת IBI לא תהיה אחראית כלפי כל אדם או תאגיד לכל נזק שעלול להיגרם לו כתוצאה משימוש בפרסום זה או הסתמכות עליו. אין באינפורמציה המובאת לעיל משום הבטחת תשואה כלשהי. פתיחת חשבון מסחר ב-IBI TRADE כפופה לתנאי החברה, ביניהם, הפקדת נכסים פיננסים ו/או מזומן בשווי מינימלי של 15,000 ₪. תנאי השימוש בשירותי החברה כפופים למגבלות נוספות ותנאים מיוחדים ולחברה הזכות לעדכנם מעת לעת. ההתראות ו/או המידע באפליקציה מסופקים, בין היתר, על ידי צדדי ג', החברה אינה אחראית לתוכנם ו/או לנכונותם ו/או לעדכניותם ו/או למהימנותם ו/או למידת התאמתם לצרכי המשתמש. החברה רשאית להפסיק את השירות, כולו או חלקו, לפי שיקול דעתה הבלעדי, בכל עת וללא הודעה מוקדמת.