ישראל – Start up Nation גם בתחום החברתי
בשנים האחרונות צומחים בתחום החברתי בישראל מהלכים ופרויקטים חדשניים. אפשר לשכפל וליצא אותם לעולם, הם מאפשרים הזרמת כסף חדש והם גם כלי לצמצום פערים כלכליים-חברתיים
“ישראל היא סטארט אפ ניישן” – כמה פעמים השתמשנו במשפט הזה והרגשנו גאווה?
אבל, הגיע הזמן להציג את ישראל גם כ-social start up nation. סטארט אפ ניישן בתחום החברתי.
למה אני מתכוונת?
לפני כשלוש שנים התקיים בברלין כנס בינלאומי בנושא עסקים חברתיים. הוא נערך על ידי הקרן של מוחמד יונס, זוכה פרס נובל לשלום ואישיות נדירה.
הגענו לכנס כדי ללמוד, להתרשם מהנעשה באירופה בתחום וגם כדי לקבל השראה. היו מאות משתתפים, כולם חיים ונושמים את הסקטור החדש הזה שקרם עור וגידים בשנים האחרונות.
נכנסנו לפאנל בנושא קרנות השקעה חברתיות, שרלוונטי לפעילות שלנו ב-IVN – ארגון שהקים ומנהל את קרנות ההשקעה החברתיות הראשונות בישראל.
מנכ”לית קרן ההשקעות של מוחמד יונס הציגה את המודל שעל פיו הם פועלים בעולם, ואז פתאום הבנתי: יש לנו גם מה ללמד, לא רק ללמוד.
הצגתי את המודל ההשקעה שבנינו בשיתוף פעולה עם הממשלה ושהבשיל להיות “קרן IVN – יוזמה”. יוזמה – על שם הקרנות שהקימה הממשלה בשנות התשעים במטרה לתמוך בחברות סטאטר אפ טכנולוגיות.
ואז היה שקט בקהל.
מתברר שיש לנו מודל חדשני, שמתקיים רק בישראל.
קרן IVN – יוזמה מבוססת כיום על שלושה מקורות כספיים: ממשלה, עסקים ופילנתרופיה, במחול הדדי ואינטגרטיבי, וזה קורה רק בישראל. בשום מדינה אחרת בעולם לא חברו יחד שלושת המגזרים האלו להקים את סקטור העסקים החברתיים באמצעות תמיכה בפרמטר הראשון וההכרחי: המימון.
והחדשנות היא לא רק בזה.
בשנים האחרונות צומחים בתחום החברתי בישראל מהלכים ופרויקטים חדשניים, שאפשר לשכפל וליצא לעולם. החדשנות באה לידי ביטוי בעיקר בסקטור החדש של עסקים חברתיים ובהקמת שוק הון חברתי בישראל, המאפשר הזרמת “כסף חדש” לעסקים אלו, ביניהם גם קרן IVN – יוזמה.
החדשנות באה לידי ביטוי גם בעסקים החברתיים עצמם, שמטרתם היא בראש ובראשונה לפתור בעיות חברתיות, תוך התבססות על מודל של הכנסות עצמיות.
בשנים האחרונות פגשנו מאות יזמים של עסקים חברתיים. המאפיין העיקרי שלהם הוא הברק בעיניים והשיגעון החברתי. הם מקימים את העסקים החברתיים עם נכסים מועטים: מודל חברתי שהם מאמינים בו והאמונה בעצמם ובמודל שיכלכל את עצמו ויאפשר להם הגשמה ויציבות לשנים.
המודלים שהם חולמים עליהם ומקימים אותם גם הם חדשניים, ולהם פוטנציאל לשיכפול במקומות אחרים.
למשל, מוקדים טלפונים שמעסיקים אנשים עם צרכים מיוחדים, אך רואים בהם שווים מול שווים, בשכר, בתנאים, ובתמיכה של יועצים ארגוניים ולא עובדים סוציאליים.
דוגמה נוספת היא מודל של העסקת חרדים – תלמידי כולל הנחשבים ל-8200 של החברה החרדית. המודל מאפשר להם לא רק הכשרה ותעסוקה בתחומים הטכנולוגיים, אלא בעיקר שילוב בין תעסוקה לשמירה על מסגרת לימודי התורה שכה חשובה להם ולחברה בה הם חיים. מודל כזה מתמודד למעשה עם תעסוקה של אנשים שמודרים מהשוק על רקע אידיאולוגי.
ודוגמה נוספת היא קואופרטיב ניקיון שהוקם על ידי ארגון ערבי ויוצאי השומר הצעיר, במטרה לאפשר תעסוקה הוגנת ועצמאות לנשים מהחברה הערבית, ולא רק.
ניצניו הראשונים של הסקטור נבטו בישראל רק לפני כחמש שנים, אבל בזריזות ונחישות ישראלית כבר יש היום מאות עסקים חברתיים, המהווים חלק מפיתרון לכשלי שוק שונים הקיימים בחברה.
מה שמאיץ את התחום עוד ועוד זה רגולציה וחקיקה שעברה כבר בקריאה טרומית בכנסת, מקורות מימון חדשניים שהביאו כסף עסקי מהארץ ומחו”ל (לראשונה) לשולחן החברתי, קורסים בנושא בכל האונברסיטאות והמכללות בישראל, האבים, אקסלרייטורים (“מאיצים”) ועוד ועוד.
אז, יחודם של העסקים החברתיים, הפתרונות החדשניים שנוצרו, המודל החדש של הון חברתי – קרן השקעות טריסקטוריאלית, ומעל הכל האנשים והצעירים שעוסקים בתחום, כל אלה מאפשרים לנו להגיד בבטחון שהיצירתיות הישראלית חיה נושמת ומחדשת אפילו לעצמה – והפעם בסקטור החברתי.
קצת על IVN
מטרת IVN היא להביא לצמצום בפערים הכלכליים-חברתיים ולהביא להגדלת התעסוקה בישראל. לשם כך, IVN משקיעה בעסקים חברתיים המתמקדים בתעסוקה ובהכשרה לתעסוקה של אוכלוסיות מוחלשות, ביניהם בעלי צרכים מיוחדים, נוער בסיכון, חרדים, ערביים ואתיופים.
תוכנית העסקים החברתיים של IVN מורכבת מהדרכה – ליווי עסקי מקצועי תוך מתן כלים לבניית עסק חברתי מצליח, ומימון – הלוואות למיזמים בעלי פוטנציאל שעברו את תהליך המיון.
תוכנית השקעה היא לשלוש עד חמש שנים, והיא מאפשרת לעסקים חברתיים להתבסס, ולהפוך לבעלי הכנסות עצמיות תוך הפחתת תלותם בפילנתרופיה ולהשיג את מטרותיהם החברתיות.
המיזמים שנבחרים להצטרף לתכנית זוכים לליווי על ידי צוות מנטורים מתנדבים, בשיתוף הצוות המקצועי של IVN. המנטורים הם אנשי עסקים בכירים ממגוון תחומים – שיווק, פיננסים, משאבי אנוש, אסטרטגיה ארגונית והם מביאים מניסיונם וממשאביהם כדי לתרום להצלחת העסק החברתי אותו הם מלווים.