למרות האתגרים: הכלכלה בארה"ב צומחת בקצב נאה
טראמפ הטיל מכסים של 25% על מכוניות וחלקי רכב המיובאים לארה"ב. מדד נאסד"ק איבד מתחילת השנה כ-10% מערכו. מניות חברות הרכב האירופיות משכו את מדדי הבורסות מטה. הזהב מתקרב ל-3,100 דולר לאונקיה

שבוע המסחר האחרון התחיל באופן רגוע יחסית בשוקי המניות. אבל ביום ד' חזרו מסכי המסחר להיצבע באדום, עם ירידות שהלכו והתחזקו עוד יותר לקראת סוף השבוע.
מדד נאסד"ק שנפל ביום ו' ב-2.7% השלים בכך ירידה שבועית של 2.6%. S&P500 סיים את השבוע בירידה של 1.5%, ומדד דאו ג'ונס רשם ירידה שבועית של 1%. מדד נאסד"ק נמוך כעת ב-10.3% מרמתו בתחילת 2025. הוא גם נמוך בכ-12.5% מרמתו ב-21 בינואר, יום השבעתו של הנשיא דונלד טראמפ.
הנפילות של השבוע האחרון יוחסו בעיקר לצעדי המיסוי החדשים שפרסם טראמפ: מכס של 25% על כל המכוניות המיובאות לארה"ב כמו גם על רוב חלקי החילוף לרכב שמגיעים למפעלי המכוניות בארה"ב. המיסוי על מכוניות הוא אחד הצעדים המשמעותיים ביותר שיזם טראמפ עד כה. הוא ישפיע על כל שרשרת הייצור של חברות הרכב בארה"ב. אנליסטים בארה"ב העריכו שצעד כזה עשוי לגרור עלייה של עד 15 אלף דולר במחירי המכוניות (ראו תיבה).
בשבוע הבא אמור טראמפ לפרסם עוד שורה של מכסים שיוטלו על מוצרים ומדינות. זאת בהתאם להמלצות שיקבל מיועציו השונים. בשוק ההון קיוו עד לאחרונה שטראמפ יחזור בו מחלק מהמכסים שהטיל או שיקטין את שיעורם. עד כה אלו היו בעיקר משאלות לב. טראמפ לא מתרשם מהן כל כך. הוא טוען שהתמורה מהם לאמריקה עוד תתברר בעתיד. אם לשפוט לפי התגובות לשורת המכסים של טראמפ בשוק הון – כמו למשל הנפילה של S&P500 ב-9% מאז ה-19 בפברואר – המשקיעים לא ממש מסכימים אתו.
הירידות של יום ו' בארה"ב יוחסו גם לפרסום נתונים שמלמדים כי האינפלציה עדיין עיקשת, דבר שעלול להקשות על ה'פד' להוריד ריבית במחצית השנייה של השנה. מדד המחירים לצרכן המבוסס על הצריכה הפרטית (PCE) בארה"ב טיפס ב-12 החודשים שהסתיימו בפברואר ב-2.5%. מדד הליבה של PCE, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים, ונחשב למדד האינפלציה המועדף על הבנק הפדרלי, טיפס ב-2.8% ב-12 החודשים שהסתיימו בפברואר. זאת לעומת עלייה שנתית של 2.6% בינואר.
מסקר בטחון הצרכנים שפרסמה ביום ו' אוניברסיטת מישיגן עולה כי ציפיות האינפלציה של הצרכנים בארה"ב לשנה הקרובה זינקו במרץ לרמה של 5%. זו הרמה הגבוהה ביותר שמראות הציפיות מאז נובמבר 2022. זאת לעומת ציפיות לאינפלציה של 4.3% בפברואר. ציפיות אלו נובעות כנראה מההשלכות הצפויות של מלחמת הסחר על מחירי מוצרים רבים בארה"ב, כפי שמעריכים רוב הכלכלנים.
למרות הקשיים, צמיחת הכלכלה בארה"ב עדיין נמשכת בקצב נאה. התוצר המקומי הגולמי של ארה"ב (GDP) צמח ברבעון האחרון של 2024 ב-2.4% בחישוב שנתי. מנוע הצמיחה העיקרי של הכלכלה ברבעון הרביעי היה הצריכה הפרטית והוצאות ממשלתיות.
כלכלת בריטניה מדשדשת אך צומחת
גם מדדי המניות של אירופה היו חלק מהגל היורד בבורסות בשבוע החולף. מדד דאקס של בורסת פרנקפורט איבד 1.9% מערכו, ומדד בורסת פאריס נסוג ב-1.6%. הסיבה העיקרית לירידות הינם המיסים החדשים שהטיל טראמפ, ואשר גרמו לירידות חדות במניותיהן של יצרניות הרכב האירופיות.
מדד פוטסי 100 הבריטי לא הצטרף למגמה ועלה מעט במהלך השבוע. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בבריטניה דיווחה כי התמ"ג של בריטניה צמח ב-0.1% ברבעון הרביעי של השנה. בכך מסכמת בריטניה את 2024 עם צמיחה של 1.1% בתמ"ג. זאת לאחר שב-2023 צמח התמ"ג הבריטי ב-0.4% בלבד.
קצב האינפלציה בבריטניה בפברואר היה 2.8%, לעומת 3% בינואר. הבנק המרכזי של בריטניה הותיר בשבוע שעבר את הריבית על רמה של 4.5% בשל חוסר הוודאות הגוברת בשווקים. הנתונים העדכניים עשויים לסייע להחלטה להפחית את הריבית בממלכה בהמשך השנה.
גם בבורסות של אסיה נסחרות מניותיהן של יצרניות רכב רבות. מדד ניקיי 225 של בורסת טוקיו נפל ביום ו' ב-1.8%, והשלים ירידה שבועית של 1.5%. מדד הנג סנג של הונג קונג רשם ירידה שבועית של 1.1%.
אי הוודאות שאופפת את השווקים מתבטאת באחרונה גם בשני ברומטרים נפרדים. הראשון הוא מדד ה"פחד" (VIX) שמשקף את התנודתיות של מדד S&P500 האמריקאי. ב-10 במארס רשם "מדד הפחד" את ערכו הגבוה ביותר השנה – 27.8 נקודות. בתחילת השבוע האחרון הוא נסחר סביב רמה של 17 נקודות ואולם ביום שישי הוא שב וננעל על 21.6 נקודות. כשערכי "מדד הפחד" מטפסים מעל 20 נקודות הם משקפים בדרך כלל ציפייה לתנודתיות גוברת.
הברומטר השני הוא הזהב שנחשב לנכס מקלט בעידן של אי וודאות. מחיר המתכת הצהובה טיפס בשבוע החולף ב-2% ל-3,090 דולר והשלים טיפוס של כ-17% מתחילת השנה.
מדדי המניות של תל אביב הצטרפו למגמה העולמית
מדד תל אביב 125 ירד ב-1.6% בשבוע החולף. ירידה שבועית חדה יחסית של 0.8% רשם מדד תל בונד 20, וכמוהו גם מדד "תל גוב" כללי המשקף את שוק האג"ח הממשלתיות בישראל.
הנסיגה של מדדי האג"ח בתל אביב קשורה כנראה למהלכים מעוררי המחלוקת של הממשלה בהם הניסיון להדיח את ראש השב"כ והיועצת המשפטית לממשלה. היא קשורה כנראה גם לתקציב המדינה שאושר בשבוע שעבר בכנסת ואינו רווי בבשורות משמחות. זה יהיה התקציב הגדול בתולדות המדינה והוא יעמוד על 620 מיליארד שקל.
למרות הבטחות שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שלפיהן הגרעון בתקציב לא יעלה על 4.0% מהתמ"ג, הגרעון יעמוד על 4.7% עם אפשרות לגדול ל-4.9%.
התקציב החדש כולל שלל גזירות, שחלקן כבר נכנסו לתוקף כמו עליית המע"מ ל-18%, הקפאת מדרגות מס הכנסה, הנדל"ן וקצבאות הביטוח הלאומי (למעט קצבאות הילדים) וקיצוצים כואבים בתקציבי החינוך, הבריאות והרווחה.
תקציב משרד הביטחון הוא הגדול ביותר ב-2025 ויעמוד על כ-110 מיליארד שקל, גידול של יותר מ-30 מיליארד לעומת 2024. מדובר בתקציב הביטחון ה-13 בגודלו בעולם. בהשוואה לגודל האוכלוסייה, תקציב הביטחון הישראלי הוא אחד מחמשת הגבוהים בעולם.
המכסים תורמים או מזיקים?
מלחמת הסחר שעליה הכריז דונלד טראמפ בתחילת פברואר – ולאורך קמפיין הבחירות שלו – נועדה למטרה עיקרית אחת: לחזק את חברות התעשייה האמריקאיות הוותיקות ולספק להן שמיכת הגנה מפני המתחרות בחו"ל. כך גם צריך להתייחס מן הסתם למכסים שהוא הטיל בשבוע שעבר בשיעור של 25% על יבוא מכוניות וחלקי רכב. הם נועדו בראש וראשונה לשמר את מעמדן של יצרניות הרכב האמריקאיות – ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר שנמצאת בבעלות סטלאנטיס האירופית (לשעבר פיאט-קרייזלר).
חברות רכב זרות שלהן מותגים רבים שנמכרים בארה"ב ייאלצו להתמודד עם מרבית הלחצים. יונדאי הדרום קוריאנית צפויה להיות בין הנפגעות הגדולות. החברה ייבאה לארה"ב יותר ממיליון כלי רכב בשנה שעברה, שהם יותר ממחצית המכירות שלה במדינה.
יונדאי וקיה תצטרכנה לשלם עד 7 מיליארד דולר בשנה אם המכסים החדשים ייכנסו לתוקף. כך העריך בית ההשקעות הדרום קוריאני SK סקיוריטיס. מדובר בכמעט 40% מהרווח התפעולי של שתי החברות. יונדאי, אגב, מעסיקה 570 אלף עובדים בארה"ב.
לטויוטה היפנית ישנם ארבעה מפעלי הרכבה בארה"ב – בקנטאקי, אינדיאנה, מיסיסיפי וטקסס. יש לה גם מפעלים לייצור מנועים במערב וירג'יניה ואלבמה. החברה שהיא יצרנית הרכב הגדולה בעולם מייבאת בערך מחצית מהרכבים שהיא מוכרת בארה"ב.
ג'נרל מוטורס מייבאת חלק מהטנדרים מדגם שברולט סילברדו ממפעלים במקסיקו וקנדה. את רכבי הפנאי שברולט טראקס ואקווינוקס היא מייבאת מדרום קוריאה. בשנה שעברה שברולט מכרה בארה"ב יותר מ-200 אלף יחידות טראקס ואקווינוקס.
סטלנטיס מייצרת את ג'יפ ואגוניר וקומפאס במקסיקו. החברה מייבאת מיני־וואנים מסוג קרייזלר פסיפיקה מקנדה, ואת פיאט 500 ודודג' הורנט מאיטליה. גם פורד ניצבת בפני פגיעה שכן 20% מהמכוניות שהיא מוכרת בארה"ב הן מיובאות.
לא רק חברות הרכב הזרות ייפגעו אלא גם, ובעיקר, הצרכנים האמריקאים. מארק דילייני, אנליסט בגולדמן סאקס, מעריך כי מחירן של מכוניות שנע כיום בין 20 ל-60 אלף דולר יתייקר בסכום שבין 5 ל-15 אלף דולר ליחידה לאחר שהמכסים ייכנסו לתוקף.
כך או כך, מחזיקי המניות בחברות הרכב האמריקאיות לא ממש יצאו עד עתה במחול שמחה לכבוד המכסים החדשים. גם לא הייתה להם סיבה. מניית פורד ירדה במהלך השנה האחרונה בכ-27%. מניית סטלנטיס צנחה באותו הזמן בכ-60%. מניית ג'נרל מוטורס אמנם עלתה בשנה האחרונה בכ-3%, אבל מאז נובמבר, החודש בו נבחר טראמפ לכהונה השנייה, מנייתה הספיקה לרדת ביותר מ-20%.
מקורות:
https://www.themarker.com/wallstreet/2025-03-28/ty-article-live/00000195-c38e-d10d-aff7-e3ae03f90000
https://www.ynet.co.il/economy/article/yokra14306920
המדד / תאריך | 1.1.25
תחילת שנה |
22.3.25
שבוע שעבר |
30.3.25
היום |
שינוי שבועי | שינוי מתחילת השנה |
נקודות | נקודות | נקודות | |||
ישראל | |||||
תל אביב 125 | 2,426 | 2,531 | 2,490 | -1.6% | 2.6% |
תל אביב 90 | 2,598 | 2,679 | 2,631 | -1.8% | 1.3% |
תל אביב 35 | 2,394 | 2,501 | 2,461 | -1.6% | 2.8% |
תל בונד 20 | 397.2 | 401.1 | 397.8 | -0.8% | 0.2% |
ארה"ב | |||||
נאסד"ק | 19,310 | 17,784 | 17,322 | -2.6% | -10.3% |
S&P500 | 5,881 | 5,667 | 5,580 | -1.5% | -5.1% |
דאו ג'ונס 30 | 42,544 | 41,985 | 41,583 | -1.0% | -2.3% |
אירופה | |||||
יורוסטוקס 50 (אירופה) | 4,895 | 5,423 | 5,331 | -1.7% | 8.9% |
פוטסי 100 (אנגליה) | 8,173 | 8,646 | 8,658 | 0.1% | 5.9% |
דאקס (גרמניה) | 19,909 | 22,891 | 22,461 | -1.9% | 12.8% |
קאק 40 (צרפת) | 7,380 | 8,042 | 7,916 | -1.6% | 7.3% |
Italy ftse Mib 40 (איטליה) | 34,186 | 39,035 | 38,739 | -0.8% | 13.3% |
ביסט-100 (טורקיה) | 9,830 | 9,044 | 9,659 | 6.8% | -1.7% |
אסיה ודרום אמריקה | |||||
ניקיי 225 (יפן) | 39,894 | 37,677 | 37,120 | -1.5% | -7.0% |
שנגחאי (סין) | 3,351 | 3,364 | 3,351 | -0.4% | 0.0% |
האנג סנג (הונג קונג) | 20,059 | 23,689 | 23,426 | -1.1% | 16.8% |
ניפטי 50 (הודו) | 23,644 | 23,350 | 23,519 | 0.7% | -0.5% |
בווספה (ברזיל) | 120,283 | 132,344 | 131,902 | -0.3% | 9.7% |
נכס | דולר | דולר | דולר | ||
נפט ("טקסס מתוק") | 71.8 | 68.3 | 69.0 | 1.0% | -3.9% |
זהב | 2,638 | 3028 | 3,118 | 2.0% | 17.1% |
ביטקוין | 93,500 | 84,000 | 82,800 | -1.4% | -11.4% |
שונות | תשואה לפדיון | תשואה לפדיון | תשואה לפדיון | ||
אג"ח ארה"ב 10 שנים | 4.57% | 4.25% | 4.26% | ||
מדד הפחד (Vix) | 17.3 | 19.3 | 21.6 |
המידע המפורט לעיל הינו מידע מקצועי מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או כמידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו ולכן אין לקבל על סמך מידע זה בלבד החלטות השקעה כלשהן. אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או חוות דעת בקשר עם המוצרים ו/או השירותים המוצעים על ידי קבוצת IBI בית השקעות בע"מ ו/או מוצרים ושירותים אחרים המוזכרים בו. האמור לעיל אינו מהווה עמדה בנוגע לכדאיות השקעה כלשהי, אינו מהווה תחליף לשיקול דעתו הפרטני של כל אדם בהתחשב בסיכויים ובסיכונים הטמונים בכל השקעה ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המידע לעיל אינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ והדרכה מקצועיים על ידי מי שמוסמך לתיתם. כמו כן, על כל לקוח לפנות לקבלת ייעוץ והדרכה בקשר עם השקעתו הפוטנציאלית, לרבות ייעוץ מס המתחשב בנתוניו ומצבו המיסויי. אין לראות במידע האמור כעובדתי או כמידע שלם וממצה ואין לקבל החלטות השקעה כלשהן בהסתמך עליו בלבד. קבוצת IBI בית השקעות בע"מ לא תהיה אחראית כלפי כל אדם או תאגיד לכל נזק שעלול להיגרם לו כתוצאה משימוש בפרסום זה או הסתמכות עליו. אין באינפורמציה הניתנת לעיל משום הבטחת תשואה כלשהי. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל. IBI אמבן – ניהול השקעות בע"מ עוסקת בניהול תיקי השקעות ושיווק השקעות בלבד ואינה עוסקת בייעוץ.