צריכת התוכן בשיא: איך אפשר לעשות מזה כסף?
זירות ה-VOD והסטרימינג נמצאות בפריחה חסרת תקדים ומובילות את יצרניות וספקיות התוכן למרוץ אחר הלהיט הבא. את ההזדמנות שנוצרה מנסות למקסם קרנות תוכן, שיממנו פרויקטים חדשים בשאיפה להיות חלק מהצלחות עולמיות מפתיעות כמו "בית הנייר" או "משחקי הדיונון"
בזירת ה-VOD (וידיאו לפי דרישה), אנחנו מצויים בעיצומן של שנים מרתקות. סרטים, סדרות, תוכניות דוקומנטריות וריאליטי – כל אלה חווים פריחה מתמשכת בשנים האחרונות, עם עלייה של 6% בהשקעה בתוכן ב-2022 לרמה של 238 מיליארד דולר.
במקביל, גם שוק המדיה סטרימינג נמצא בצמיחה מדהימה, וצפוי לצמוח, לפי נתונים שפרסמה בתחילת אוגוסט השנה חברת המחקר Reportlinker.com מ-119 מיליארד דולר השנה לרמה של כמעט 174 מיליארד דולר ב-2028, בקצב צמיחה שנתי ממוצע של 7.86%.
כל זה קורה בעיקר בגלל ה-SVOD, אותן ספקיות VOD למנויים כמו נטפליקס, אמזון פריים, דיסני, אפל טי.וי ו-HBO מקס, ששינו לחלוטין את הכלכלה של תעשיות הקולנוע והטלוויזיה – ולמעשה יצרו למשקיעים הזדמנויות השקעה אלטרנטיביות שפשוט לא היו שם קודם.
"חברים" סימנה את הדרך
הכל השתנה, או החל להשתנות, בעסקה מפתיעה אחת שנחתמה ב-2015. "חברים", קומדיית המצבים שחרכה מסכי הטלוויזיה והצחיקה מיליונים בשנות התשעים, נמכרה לנטפליקס עשור לאחר שהסתיימה. זכויות הסטרימינג עלו לנטפליקס לא פחות מ-100 מיליון דולר, אבל העסקה השתלמה בגדול: "חברים" הייתה ונשארה גם כיום אחת הסדרות הנצפות ביותר בנטפליקס, בכל המדינות שבהן היא פועלת.
עסקת "חברים" ועסקאות דומות רבות שבאו בעקבותיה, הפכו את תכני הטלוויזיה והקולנוע בעולם להזדמנויות עסקיות של ממש. מי שידע לזהות את המוצלחים שבהם ולהשקיע בהם עוד בשלב ההפקה, הרוויח הרבה כסף. לאט לאט קמות במקומות שונים בעולם קרנות תוכן (Content Fund), שמשקיעות במיזמי תוכן מבטיחים עוד בשלבי התסריט או אפילו הרעיון, במטרה לקצור רווחים נאים בהמשך.
השקעות התוכן, אגב, אינן תחומות רק לתכנים דוברי אנגלית מארה"ב או בריטניה. להיט התוכן הגדול הבא יכול להגיע כיום מכל פינה בעולם, כפי שהוכיחו לנו כבר סדרות כמו "בית הנייר" (ספרד) או "משחקי הדיונון" (דרום קוריאה). כללי המשחק החדשים מחייבים את השחקניות בתחום למתוח כל הזמן את גבולות היכולת שלהן, בניסיון למצוא את הדבר הבא.
ואכן, חברות ה-SVOD, כמו גם קבוצות המדיה הגדולות בעולם, רושמות גם השנה רמות גבוהות מאוד של השקעה בתוכן. דיסני מובילה עם השקעה שנתית של יותר מ-10 מיליארד דולר. וורנר בראדרס דיסקוברי, שחובקת השנה את הלהיט הקולנועי "ברבי" (הכנסות של כמעט 1.3 מיליארד דולר נכון לסוף אוגוסט), נמצאת לא רחוקה ממנה עם השקעה של 9.7 מיליארד דולר בשנה.
נטפליקס, לעומת זאת, השקיעה השנה בתוכן קצת פחות מ-8 מיליארד דולר וכבר הודיעה שלא תגדיל את השקעותיה בשנתיים הקרובות. לכאורה, מדובר בחדשות לא מעודדות למתעניינים בהשקעות בתכני VOD. השקעות אלו גם צפויות לצמוח השנה בשיעור של מתון 2% משנה לשנה, לפי הערכות חברת המחקר אמפייר אנליסיס (Ampere Analysis).
האם זו בעיה? בדיוק להיפך. למעשה, מדובר במיקוד ההזדמנות: חברות ה-SVOD וענקיות המדיה נמצאות במרוץ מתמשך מפרוץ הקורונה ב-2020, לספק את תיאבון גלובלי חסר תקדים לתכני VOD. הימים שבהם כולנו נסגרנו בבתים והתחברנו למסכים המחישו את הצורך האנושי לתוכן זמין – והשאר היסטוריה. אם לפני המגפה תכנים בסטרימיג היוו כ-73% מהטארפיק באינטרנט, ב-2022 הנתון הזה גדל לכ-82%.
זו הנקודה החשובה: לחברות ה-SVOD ולענקיות המדיה אין ברירה אלא להגדיל כל הזמן את ההשקעה בתכנים, מאחר שהן מנהלות קרב על זמנם של צרכני התוכן מול ענקיות כמו יוטיוב, מטא (פייסבוק), טיקטוק וסנפצ'אט. כדי להישאר במשחק הן כבר לא יוכלו להמשיך להשקיע הכל בעצמן, אלא יצטרכו להתחיל להכניס גופי השקעה כמו קרנות תוכן להשקעה במיזמי תוכן חדשים.
עשוי להיווצר כאן Win-Win, שבו חברות ה-SVOD יכולות להשתמש גם ב"מטבעות" יצירתיים כמו זכויות שידור טריטוריות. אם, לדוגמה, סדרת טלוויזיה משודרת ב-28 מדינות (טריטוריות), נטפליקס יכולה להגביל את עצמה ל-8 טריטוריות ולתת למשקיעים לגרוף הכנסות ורווחים מהסדרה ב-20 הטריטוריות האחרות. במודל זה, הצלחה של הסדרה מתורגמת מיידית להצלחה ישירה של כל הגורמים שהשקיעו בה.
בשורה התחתונה, תוכניות וטלוויזיה וסרטים מצליחים הם מוצרים שיילכו איתנו תמיד, וככל הנראה רק יגדלו בפרמטרים שונים כמו תקציבים ורווחים. השקעה מושכלת בהם עשויה לשאת פירות נאים במשך שנים.
לראשונה: IBI מקימה קרן השקעות בתוכן
בית ההשקעות IBI רואה חשיבות אסטרטגית בהצעת מגוון רחב של פתרונות למשקיעים. להערכתנו, קיימות כיום הזדמנויות תוכן גלובליות אמיתיות והעיתוי הנוכחי מוביל לכניסתנו לתחום זה: IBI תקים בקרוב קרן השקעות בתוכן עם שיתוף פעולה אסטרטגי עם Fremantle, חברת הפקה והפצת תוכן מהמובילות בעולם. במסגרת שיתוף הפעולה, אנו נקים קרן השקעות למימון פורטפוליו של הפקות תוכן של סדרות וסרטים בינלאומיים. הקרן תעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם Fremantle, תיק הלייבלים שלה, המפיקים, הבמאים והטאלנטים שלה, כדי לאשר את מימון הפרויקטים ולספק את המסלול הטוב ביותר לשיווק שלהם. המשקיעים בקרן ייהנו ממעטפת השירות הקבועה של IBI, הכוללת ליווי צמוד, שירות מקצועי, מערך ניהול סיכונים, מחקר, כלים תומכי החלטה ועוד.
דברו איתנו
האמור אינו ייעוץ ו/או שיווק השקעות כהגדרתם בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995 ו/או תחליף לייעוץ מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע. ההשקעה בקרנות האלטרנטיביות מקבוצת אי.בי.אי בית השקעות בע"מ מיועדת לעד 35 ניצעים במהלך 12 חודשים עוקבים ו/או למשקיעים הנמנים על סוגי המשקיעים המפורטים בסעיף 15א(ב) לחוק ניירות ערך, תשכ"ח-1968 בלבד ואינה מוצעת לציבור או מיועדת לו.